IRT 3000

vsebina

Northvolt v švedski tovarni sestavil prvo evropsko litij-ionsko baterijsko celico in sklenil zavezništvo z Volvom

04.04.2022

Ob koncu leta 2021 je bila ob zagonu gigatovarne Northvolt Ett v okrožju Västerbotten na severu Švedske sestavljena prva baterijska celica. Gre za novo poglavje v evropski industrijski zgodovini, saj je celica prva, ki jo je v celoti zasnovalo, razvilo in sestavilo domače evropsko podjetje za proizvodnjo baterij v gigatovarni. Naslednji korak pospešenega prehoda na elektrifikacijo je strateško povezovanje poslovnih sistemov Volvo Cars in Northvolt. Švedski družbi bosta v letu 2025 vzpostavili novo tovarno baterij v Göteborgu, ki bo zaposlovala 3.000 ljudi.

1643911300-northvolt-volvo-cell-render-feb-2022Podoba baterijske celice Volvo Cars in Northvolt. Foto: Northvolt

Northvolt je evropski dobavitelj trajnostnih, visokokakovostnih baterijskih celic in sistemov. Podjetje je bilo ustanovljeno leta 2016, da bi omogočilo evropski prehod na brezogljično prihodnost, in je hitro napredovalo pri uresničevanju svojega poslanstva. To je zagotoviti najbolj zeleno litij-ionsko baterijo na svetu z minimalnim ogljičnim odtisom, ter razširiti človeške vire 2.500 zaposlenih iz več kot 100 različnih narodnosti. Peter Carlsson, izvršni direktor in soustanovitelj podjetja Northvolt, je ob dosežku sestave prve litij-ionske baterijske celice povedal: »V tem trenutku je bila tovarna zgrajena na osnovi novih tehnologij, ki jih je razvilo podjetje Northvolt. Danes je velik mejnik za podjetje Northvolt, za katerega je ekipa trdo delala, da bi ga dosegla. Seveda je ta prva celica šele začetek. V prihodnjih letih se veselimo, da bo podjetje Northvolt Ett močno povečalo svoje proizvodne zmogljivosti in tako omogočilo evropski prehod na čisto energijo.«

Baterijska celica je bila razvita v Northvolt Labs, Northvoltovi industrializacijski tovarni v Västeråsu na Švedskem, ki proizvaja od začetka leta 2020. V prihodnjih letih se bo proizvodna zmogljivost v tovarni Northvolt Ett povečala na 60 GWh na leto, s čimer bodo izpolnili več kot 30 milijard dolarjev vredne pogodbe, ki si jih je Northvolt zagotovil pri ključnih strankah, vključno z BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars in Polestar. Podjetje Northvolt Ett bo tem strankam v avtomobilskem in industrijskem sektorju ter sektorju shranjevanja energije dobavljalo celice različnih formatov, komercialne dobave pa se bodo začele leta 2022.

Ključna podpora EIB

Leta 2018, ko je Evropska investicijska banka sklenila prvo posojilo s švedskim proizvajalcem baterij Northvolt, za njegovo ime zunaj tehnoloških krogov ni slišalo veliko ljudi. Potem ko so dokazali, da njihov koncept litij-ionske baterije deluje, in potem ko so sklenili posle s podjetji, kot so Scania, BMW in Volkswagen, je podjetje napovedalo sestavo svoje prve litij-ionske baterijske celice v svoji tovarni v severnošvedskem mestu Skellefteå.

»Skladiščenje obnovljive energije je ključ do ogljično nevtralne družbe, baterije pa so ključ do tega,« je poudaril Peter Carlsson, ki je pred zaposlitvijo v Northvoltu delal kot vodja nabave in dobavne verige v poslovnem sistemu Tesla. »Evropi poskušam pokazati, da je mogoče brezogljično energijo bolje skladiščiti in distribuirati z višjo kakovostjo in nižjimi stroški ter jo narediti bolj trajnostno in resnično dostopno. Želim spodbuditi spremembe in prižgati stikalo za Evropo,« je še dodal. Werner Hoyer, predsednik EIB, je nadaljeval: »Za prehod na nizkoogljično gospodarstvo so potrebne naložbe v temeljite tehnološke spremembe. Navdušeni smo nad dosežki podjetja Northvolt in se veselimo, da bomo skupaj z Evropsko komisijo podprli še več inovativnih projektov, ki spodbujajo čisto energijo in pomagajo v boju proti podnebnim spremembam.«

Medtem ko električna vozila postajajo vse bolj priljubljena in njihova proizvodnja hitro narašča, se proizvajalci večinoma še vedno zanašajo na baterije, uvožene iz Azije. V podjetju Northvolt so prepričani, da Evropa zdaj spreminja pravila igre. EIB je ob podpori Evropske komisije najprej podprla Northvoltovo demonstracijsko linijo njegovega koncepta v Västeråsu, nedaleč od Stockholma. Naslednji korak je bil povečanje obsega, kar je pomenilo zasnovo, načrtovanje in gradnjo prve tovarni naprednih baterij v Evropi. Tudi v tem primeru je EIB poskrbela, da je podjetje Northvolt ob podpori EU lahko računalo na potrebna finančna sredstva. Nekaj let naprej je giga tovarna, imenovana Northvolt Ett, kar v švedščini pomeni "ena", pokazala, da je za Northvolt to v resnici šele začetek.

1643911610-northvolt-volco-cars-jv-factory-feb-2022Zelena proizvodnja v novi tovarni naj bi zagotavljala letno proizvodno zmogljivost do 50 gigavatnih ur GWh. To bi omogočilo proizvodnjo baterij za približno pol milijona avtomobilov na leto. Foto: Northvolt

Pospešeno v elektrifikacijo s povsem novo tovarno baterij

Družbi Volvo Cars in Northvolt sta izbrali Göteborg za postavitev nove tovarne baterij, ki bo začela delovati leta 2025. S tem bodo dopolnili načrtovani center za raziskave in razvoj, ki sta ga družbi napovedali decembra kot del naložbe v višini približno treh milijard evrov.

Nova tovarna in tesne vezi s podjetjem Northvolt bodo bistveno okrepile strategijo elektrifikacije družbe Volvo Cars, ki si prizadeva do leta 2030 proizvajati in prodajati le popolnoma električne avtomobile. Gradnja tovarne se bo začela leta 2023, v njej pa bodo proizvajali najsodobnejše baterijske celice, posebej razvite za uporabo v naslednji generaciji povsem električnih avtomobilov Volvo in Polestar. Cilj družbe Volvo Cars je strankam zagotoviti svobodo gibanja na oseben, trajnosten in varen način. To se odraža tudi v zavezi k nenehnemu zmanjševanju ogljičnega odtisa, pri čemer želi do leta 2040 postati podnebno nevtralno podjetje.

1640759322-first-cell-dec2021Fotografija prikazuje prvo celico podjetja Northvolt Ett. S tem so dosegli mejnik, za katerega si je podjetje Northvolt prizadevalo vse od napovedi gigatovarne leta 2017. Celica je prizmatičnega formata in je 28. decembra lani zapustila proizvodno linijo za sestavljanje celic. Zagon in nadgradnja tovarne se bosta nadaljevala v letu 2022, ko bodo opravljene prve komercialne dobave strankam. Foto: Northvolt

Švedska lokacija tovarne, ki bo zgrajena v kraju Torslanda v Göteborgu, ponuja prednosti neposredne poti do največje avtomobilske tovarne družbe Volvo Cars, dostopa do infrastrukture, močne oskrbe z obnovljivo energijo in ustreznih delovnih kompetenc ter bližine raziskovalnih in razvojnih enot družbe Volvo Cars in Northvolt. Tovarna bo imela potencialno letno proizvodno zmogljivost do 50 gigavatnih ur (GWh), kar bi omogočilo proizvodnjo baterij za približno pol milijona avtomobilov na leto. »Vzpostavitev te giga tovarne v Göteborgu je odločilna poteza, tako za nadaljnje preoblikovanje ene najbolj dinamičnih avtomobilskih regij na svetu kot tudi za to, da postanemo vodilni svetovni dobavitelj trajnostnih baterij,« je dejal Peter Carlsson.

»Naše partnerstvo s podjetjem Northvolt na področju baterijskih celic je ključno za naše strateške ambicije na področju elektrifikacije,« je izjavil Håkan Samuelsson, izvršni direktor družbe Volvo Cars in poudaril zavezo korporacije, da bodo do leta 2030 postali vodilni v segmentu premijskih električnih avtomobilov in prodajali samo električna vozila.

Do evropskih baterij z zeleno proizvodnjo

Ker je trajnostna proizvodnja osrednje načelo partnerstva med podjetjema Volvo Cars in Northvolt, bo obrat poganjala energija brez fosilnih goriv, pri čemer bo poudarek na spodbujanju zmogljivosti obnovljivih virov energije v regiji, vključeval pa bo tudi inženirske rešitve, ki dajejo prednost krožnosti in učinkovitosti virov.

Proizvodnja baterij za popolnoma električne modele Volvo Cars in Polestar predstavlja velik del celotnih emisij ogljika v življenjskem ciklu vsakega avtomobila. S sodelovanjem s podjetjem Northvolt, ki je vodilno na področju trajnostne proizvodnje baterij, in proizvodnjo baterij v bližini svojih proizvodnih obratov v Evropi lahko Volvo Cars in Polestar v veliki meri zmanjšata okoljski odtis, ki ga je mogoče pripisati pridobivanju in proizvodnji baterij za svoje prihodnje avtomobile.

»Naša nova tovarna baterij bo podprla našo ambicijo po popolnoma podnebno nevtralnem proizvodnem omrežju in zagotovila dobavo visokokakovostnih baterij za prihodnja leta,« je pojasnil Javier Varela, vodja inženiringa in poslovanja pri družbi Volvo Cars. »S partnerstvom s podjetjem Northvolt bomo imeli tudi veliko koristi od celovite vrednostne verige baterij, od surovin do celotnega avtomobila, kar bo zagotovilo optimalno integracijo v naše avtomobile.«

Skupno podjetje za proizvodnjo baterijskih celic med podjetjema Northvolt in Volvo Cars bo pomemben akter v evropski proizvodnji baterijskih celic in bo predstavljalo eno največjih enot za proizvodnjo celic v Evropi. Družbi Volvo Cars in Northvolt sta za vodjo proizvodnega podjetja imenovali Adriana Clarkea, nekdanjega izvršnega direktorja družbe Tesla.

Razvoj – takoj

Raziskovalno-razvojni center, ki bo začel delovati letos, bo v Göteborgu ustvaril nekaj sto delovnih mest, Volvo Cars pa bo ena izmed redkih avtomobilskih znamk, ki bo razvoj in proizvodnjo baterijskih celic vključila v svoje celovite inženirske zmogljivosti. Partnerstvo med podjetjema Volvo Cars in Northvolt bo osredotočeno na razvoj prilagojenih baterij in konceptov integracije v vozila, ki bodo voznikom vozil Volvo in Polestar zagotovili želene lastnosti, kot sta dolg doseg in hiter čas polnjenja. Vzpostavitev globoke vertikalne integracije razvoja in proizvodnje baterij je pomembna za podjetji Volvo Cars in Polestar, saj baterija predstavlja največjo posamezno stroškovno komponento v električnem avtomobilu in tudi velik del ogljičnega odtisa.

Nova tovarna baterij in raziskovalno-razvojni center bosta skupaj potrebovala vrsto kompetenc, zato skupno podjetje aktivno zaposluje visokokvalificirane inženirje in vodje skupin, da bi pospešilo projekt. Obsežno zaposlovanje operaterjev in tehnikov se bo začelo predvidoma ob koncu leta 2023.

Avtor: Jernej Kovač

ar©tur 2021