Ko se robot vozi po proizvodnji
08.12.2022
To, da robot ni več nujno vezan le na svojo robotsko celico ali eno »delovno mesto«, odpira novo dimenzijo produktivnosti v proizvodnji.
Industrijo čaka nov preskok v produktivnosti, ta pa ne bo dosežen zgolj z informatizacijo temveč predvsem z nadgradnjo obstoječih rešitev za avtomatizacijo. Napredna proizvodna okolja že danes uporabljajo avtomatsko vodena vozila (AGV), pa avtomatske vozičke in viličarje, v lastnih celicah ali ob proizvodni liniji pa delajo klasični in/ali sodelujoči roboti. Kaj pa, če bi se robot lahko vozil po proizvodnji in opravljal različna opravila? Tudi ta dimenzija bo kmalu postala resničnost, kot smo lahko spoznali na predstavitvi tovrstne rešitve, ki ga je podjetje FANUC Adria organiziralo skupaj s partnerjema IKU in OnRobot.
»Predstavniki podjetij so me že več kot desetletje spraševali, kdaj bodo roboti prišli iz robotskih celic. Proizvajalci robotov so na njihove potrebe odgovorili s sodelujočimi roboti, ki so prinesli novo dimenzijo dela in celo sodelovanje človeka in robota. A tudi v tem scenariju je robot še vedno vezan na eno lokacijo in opravila, ki jih lahko postori na njej. Večkrat sem dobil tudi vprašanje, če bi lahko en robot delal na več lokacijah in bil tako še bolje izkoriščen,« se spominja Franc Žaberl, vodja tehnične podpore prodaje in vodja ključnih kupcev v podjetju FANUC Adria.
Robot, ki se vozi (in dela)
Skupaj s sodelavci in partnerji so zato strnili glave in našli nadvse posrečeno rešitev. »Za podjetja, ki bi želela z robotom opravljati različne naloge na različnih strojih, smo ustvarili zanimivo rešitev. Ko bo robot zaključil delo na enem stroju, se bo samodejno premaknil na drug stroj in svoje delo tam tudi nadaljeval,« je dodal Žaberl.
Praktična demonstracija je vključevala delo sodelujočega robota FANUC CRX z obdelovalnim centrom ROBODRILL in strojem ROBOCUT. Premik robota med njima pa je opravljalo inteligentno avtomatsko vodeno vozilo, ki ga je v demo industrijsko okolje integriralo dolenjsko podjetje IKU, ki velja za specialista na področju optimizacije notranje logistike in avtomatizacije premikov z vozili AGV.
»Scenariji rabe so lahko zelo raznoliki. Medtem, ko je robot zaposlen z delom na posameznem stroju, lahko avtomatski voziček ali viličar opravlja drugo opravilo, npr. premika palete, zalaga stroje ipd. Vsa ta opravila so možna brez prisotnosti operaterja. S tem podjetja dosežejo bistveno večje izkoristke opreme,« je večnamensko vlogo robotovega »šoferja« komentiral Domen Rajšelj, direktor podjetja IKU d.o.o., in dodal: »V svetu se podjetja odločajo za vpeljavo AGV tudi zaradi dviga varnosti, saj avtomatsko vodena vozila delujejo zelo varno, statistično so bistveno varnejša od dela viličaristov. Tudi podjetja ugotavljajo, da se jim naložba v AGV v nekaj letih povrne, če pa AGV prevaža še robota med različnimi delovnimi operacijami, se naložba povrne še hitreje.«
Nadvse spretni sodelujoči robot
Udeleženci predstavitve, teh je bilo dobrih 30, so se seznanili tudi z zmožnostmi namestitve različnih prijemal na sodelujočega robota. Podjetje OnRobot, ki je prav tako eden pionirjev na področju avtomatizacije v industriji, je predstavilo bogat nabor prijemal, fizičnih, magnetnih in pnevmatskih, ki jih lahko uporablja sodelujoči robot pri svojem delu. Udeležence je najbolj navdušilo edinstveno triprstno prijemalo, ki je zmogljiva alternativa zajetnejšim in manj prilagodljivim klasičnim prijemalom. Novo prijemalo se odlikuje pri aplikacijah, ki skrbijo za stroje z veliko koristno obremenitvijo in zahtevajo visoko natančnost ter prilagodljivo rokovanje.
»Inovativna orodja pomagajo malim in srednje velikim podjetjem optimizirati procese in izboljšati poslovanje z večjo prilagodljivostjo, višjo zmogljivostjo, izboljšano kakovostjo in hitrejšim povračilom naložbe. Naša vloga je, da podjetjem pomagamo kar najbolje izkoristiti zelo vsestranske robotske rešitve s široko paleto orodij OnRobot, ki pokrivajo vse robote, vse aplikacije in vse industrije,« je dodal predstavnik podjetja OnRobot.
Avtor: Miran Varga