IRT 3000

vsebina

Humanoidni roboti na pohodu

29.10.2025

Podjetja danes tekmujejo, da bi humanoidne robote, nekoč omejene na znanstveno fantastiko, pripeljala v domove, skladišča, bolnišnice, trgovine in drugje.

V svetu smo priče naraščajočega zagona sektorja humanoidne robotike, ko se v laboratorijih, tovarnah in razstavnih dvoranah po vsem svetu pojavljajo ne samo mehanske roke, inteligentna samohodna vozila ali pametna brezpilotna letala, temveč tudi dejanski humanoidni stroji z realističnimi okončinami, izraznimi obrazi in naprednimi zmožnostmi generativne umetne inteligence (genAI). Na začetku leta 2025 sta v humanoidno robotsko dirko vstopila tudi kitajska podjetja Honor in Huawei, na podlagi svojih lastnih tehnologij umetne inteligence in s pomočjo strateških partnerstev. Cilj obeh podjetij je razvoj inteligentnih humanoidnih strojev ter njihov prehod iz laboratorijev v tovarne in domove.

Robotska dirka

Kitajsko podjetje za robotiko Unitree je nedavno predstavilo R1, 25-kilogramskega humanoidnega robota z multimodalnimi zmogljivostmi umetne inteligence (UI) za prepoznavanje glasu in slik. V panogi, kjer večina humanoidnih strojev stane več deset tisoč evrov, je ključna prednost R1 njegova nizka cena, ki znaša le 5.050 evrov. Letos je med drugim podjetje Nvidia napovedalo sodelovanje s podjetjem za avtomatizacijo in robotiko Hexagon s ciljem razvoja humanoidnega robota Aeon za industrijsko uporabo. Robot bo usposobljen za mehanska dela, vključno z razvrščanjem, pregledovanjem, nadzorom kakovosti in naprednimi industrijskimi nalogami, kot so upravljanje strojev in zbiranje podatkov.

Vse večje naložbe v sektor pričajo o naraščajočem zaupanju v uporabo humanoidov v resničnem svetu. Nedavno poročilo podjetja STIQ, specializiranega za tržne raziskave, posebej s področja oskrbovalnih verig, intralogistike, avtomatizacije in robotike, razkriva, da se več kot 50 razvijalcev robotov po vsem svetu bolj ali manj aktivno odloča za humanoidne oblike. Približno polovica je osredotočena na izobraževalne izdelke, preostali pa so razdeljeni na komercialno in znanstveno področje. Med drugim smo priče uvajanja humanoidov v zdravstvu. Tehnološki analitik podjetja GlobalData Saurabh Daga je mnenja, da povpraševanje po humanoidnih robotih hitro raste zaradi pomanjkanja delovne sile v svetu in starajoče se demografije.

Realizem v središču

Najnovejša študija podjetja STIQ opozarja na »humanoidno past« neskladja med obliko in funkcijo robota, saj »impresivni videz prikriva omejene zmogljivosti«. Premagovanje tega ne bo zahtevalo le boljše umetne inteligence, temveč tudi razvoj strojne opreme, humanoidnega čutnega zaznavanja in čustvene angažiranosti. Kalifornijski razvijalec hiperrealističnih, modularnih in prenosnih robotov Realbotix ocenjuje, da se bomo v naslednjih desetih letih zanašali na humanoidne robote v hotelih, maloprodajnih trgovinah, bolnišnicah in šolah. »Med drugim bodo obstajali muzeji in celo nočni klubi s humanoidnimi roboti, ki bodo delovali kot pomočniki in morda celo kot pokrovitelji«, ocenjuje podjetje.

Realističen videz po mnenju Realbotixa omogoča njihovim humanoidom, da »ustvarijo vrhunske družbene povezave«. Kot komentira analitik Saurabh Daga: »Kljub fascinantni obljubi robotov, ki prihajajo v naše domove, trgovine in delovna mesta, moramo se vprašati, ali sta naprednejša UI in človeku podobna strojna oprema res zdravilo za naše težave.« Humanoidni roboti najbrž še niso pripravljeni za sprejetje na množičnem trgu, saj so zaenkrat dragi, zapleteni in večinoma omejeni na pilotne programe ali industrijske uporabe. »Praktične ovire vključujejo visoke stroške in tehnično zapletenost, zlasti za varno delovanje v bližini ljudi,« pojasnjuje Daga.

Tekma je v teku

Kot primer težav navaja humanoidne robote KFSHRC v zdravstvu, ki se soočajo s težavami z zasebnostjo podatkov in interoperabilnostjo. V avtomobilski industriji integracija še zmeraj ni brezhibna, pa sta, na primer, Mercedes-Benz in BMW še vedno na ravni pilotnih humanoidnih robotov. Daga poudarja, da je večina uvedb »poslovno vodena in lahko traja več let, preden takšni roboti postanejo cenovno dostopni in praktični za vsakodnevno domačo uporabo«. Poročilo STIQ-a ocenjuje, da bo za rast trga preko preprostih pilotov ali več sto enot na prodajalca potrebnih vsaj 5 milijard dolarjev naložb v dobavno verigo, da se osnovni stroški humanoidnega robota znižajo pod 10.000 dolarjev.

Realbotix ocenjuje, da so »humanoidni roboti namenjeni več kot le fizičnim nalogam, lahko pa nas tudi zabavajo ter zagotavljajo storitve za stranke in celo druženje«. Analitik Daga pa meni, da so za prihodnost humanoidnih robotov najbolj realistične kratkoročne naloge, kot so pomoč na recepciji, interakcija s pacienti in informacijske storitve. Dolgoročno pa napoveduje, da se bodo razširile vloge izobraževanja in poosebljene oskrbe medtem ko bodo humanoidne sposobnosti rasle. Zaenkrat je še vedno predmet razprave sli bodo humanoidni roboti zares hodili med nami in govorili z nami, vendar ni dvoma, da tekma za humanizacijo robotov že poteka.

Primeri humanoidnih robotov

V več kot 30 ameriških bolnišnicah logistiko in podporo racionalizira humanoidni robot Moxi podjetja Diligent Robotics. V gostinstvu in maloprodaji humanoidni roboti ponujajo osnovne gostilniške in prevajalske storitve. V tej smeri hitro napredujejo tudi storitveni sektorji, za kar so dobri primeri humanoidni robot Lexiang No. 1 podjetja Lenovo, ki je namenjen za komunikacije s strankami v hotelih in maloprodaji, ter realistični roboti Realbotix, ki zagotavljajo večjezično pomoč na letališčih in v muzejih.

1_robotic-arm
Foto: Naraščajoče zaupanje v uporabo humanoidnih robotov v resničnem svetu potrjujejo tudi vse večje naložbe v sektor

 

2_Lenovo_Lexiang
Foto: Predstavitev humanoidnega robota Lexiang No. 1 podjetja Lenovo, ki je namenjen za maloprodajo in za komunikacije s strankami v hotelih

 

3_Realbotix_AI-Roboter
Foto: Za razliko od normi industrijske robotike, podjetje Realbotix svojim robotom zagotavlja realistične obraze, telesa in glasove

 

4_Agility-Robotics_Digit
Foto: Strokovnjaki poudarjajo, da so preboji UI le polovica enačbe in je potrebno, da se roboti približajo ljudem s humanoidno obliko, kakšno ima tudi robot Digit podjetja Agility Robotics


Vir: Esad Jakupović

ar©tur 2021