IRT 3000

vsebina

FerroČrtalič: Razvili postopek za čiščenje radioaktivnega nanosa

07.11.2016

FerroČrtalič d.o.o. iz Dolenjskih Toplic je družinsko podjetje, ki bo letos zaokrožilo že 50-letnico delovanja. Podjetje vodi Bojan Črtalič, prokurist in večinski lastnik podjetja, ki je očetovo podjetje iz obrtniške delavnice razvil v globalno podjetje in z njim uspešno prebrodil tako krizo ob razpadu Jugoslavije kot padec prometa med letoma 2009 in 2010.

FerroČrtalič d.o.o. iz Dolenjskih Toplic je družinsko podjetje, ki bo letos zaokrožilo že 50-letnico delovanja. Podjetje vodi Bojan Črtalič, prokurist in večinski lastnik podjetja, ki je očetovo podjetje iz obrtniške delavnice razvil v globalno podjetje in z njim uspešno prebrodil tako krizo ob razpadu Jugoslavije kot padec prometa med letoma 2009 in 2010.

.FerroCrtalicV.thumb-300x199.jpgPodjetje, ki je specializirano za iskanje rešitev na področju tehnologije obdelave površin s postopki peskanja, utrjevanja in čiščenja s pomočjo komprimiranega zraka, je leto 2013 zaključilo z dobrimi tremi milijoni evrov prihodkov, kar je občutno več kot leto prej, ko so prihodki od prodaje znašali 1,77 milijona evrov, zaposlovali pa so 19 zaposlenih. Leto 2014 bodo po dosedanjih predvidevanjih zaključili z nekaj več kot 3,5 mio evrov in okoli 23 redno zaposlenimi sodelavci, pa tudi napovedi in pogodbe za leto 2015 so zelo obetavne. Podjetje ima visoko bonitetno oceno A1++, izvozijo pa okoli 80 odstotkov proizvodnje.

Njihovi kupci so predvsem visokotehnološka podjetja (B2B), ki izdelujejo zahtevne izdelke za kovinsko industrijo, letalsko industrijo, nuklearne elektrarne, avtomobilsko industrijo, industrijo izdelave medicinskih pripomočkov, kot na primer priprava površin za nanos titana pri zobnih vsadkih, umetnih kosteh ter protezah za kolk. Tudi mnogi priznani globalno uspešni slovenski podjetniki so kupci in uporabniki njihovih naprav.

Podjetje je bilo med nominiranci za regijsko gazelo že leta 2003 in 2004. Podjetje je veliko preizkušnjo doživljalo na prehodu iz leta 2009 na leto 2010, saj jim je zaradi krize promet upadel za dobro tretjino. Bojan Črtalič, ki je zelo izkušen inženir in razvojnik, je zato začel pospešeno potovati po svetu in prav po zaslugi novo pridobljenih poslov je proizvodnja pričela teči na polno. Pravi preboj pa je podjetje doseglo predvsem po zaslugi prestrukturiranja, na katerega se je že nekaj časa pripravljalo zaradi zamenjave generacij. Z uvedbo poslovnih funkcij in procesov, jasno razmejenih pristojnosti in okrepitvijo vodstvenega tima z odličnimi prodajniki in tehnologi pa je podjetje razcvet začelo doživljati lansko leto.

Glavno gonilo razvoja podjetja je drznost in inovativnost. Zato razvijajo in implementirajo najnovejše tehnologije obdelave površin najbolj zahtevnih izdelkov, kot odgovor na nevarnost propada ali izgube prometa pa so se diverzificirali in sodelujejo s kupci iz zelo različnih dejavnosti. Nedavno so za Bolgarsko jedrsko agencijo razvili postopek za čiščenje radioaktivnega nanosa iz »česarkoli«, kar je bilo v uporabi pri delu jedrske elektrarne. Tako naročnik pri razgradnji jedrske elektrarne reže kose na 1,5 metra dolžine, iz teh kosov pa potem z njihovo rešitvijo odstranijo radioaktivno plast, jo prefiltrirajo ter vse ostanke dekontaminirajo in nadzorovano shranijo. Razvili so tudi inovativne postopke za čiščenje z vodo pod izjemno velikim pritiskom in tudi postopke za čiščenje materialov s suhim ledom.

Njihova konkurenčna prednost se izkazuje v inovativnih rešitvah na področjih, ki drugim niso zanimiva pri čemer se držijo načela: »Si zamislimo, zrišemo, testiramo, dokončno razvijemo, prodamo, inštaliramo, usposobimo in nudimo poprodajno podporo«. Ocenjujejo da imajo 1-2 % tržni delež in v prihodnje si želijo umirjeno rast 15-20% letno. Držijo se prodaje pod lastno blagovno znamko in tudi če prodajo prek partnerja iz Nemčije ali Švedske, ohranijo pravico za lastno montažo in servisiranje kupca ter lastne oznake na strojih. Tako danes srečate stroje in zahtevne projektne rešitve pod blagovno znamko »FerroECOBlast« na vseh kontinentih in pri strankah kot recimo General Electric USA; Rolls-Royce Aviatic; GoodYear; Turkish Airline Technic; NE Kozloduy… in mnogo drugih, ki ne želijo odkriti identitete svojih dobaviteljev…

Ne ustvarjajo temeljnih inovacij, ampak so zelo inovativni pri uporabi razvitih tehnologij za površinsko obdelavo in so zelo ponosni na lastne rešitve. Veliko sodelujejo s Kemijskim inštitutom iz Ljubljane ter tudi z Inštitutom Jožefa Stefana in Fakulteto za strojništvo iz Ljubljane. Njihove rešitve prinašajo kupcem velike prihranke in iz njihovega kataloga lahko preberemo izjavo Tomaža Avseneka, generalnega direktorja Albatross Fly, to je dobavitelja Pipistrelu: »With this solution we reduced operating time by 60-70% and there is improvement in quality«. Sami o sebi pa pravijo, da se lotevajo reševanja problemov na način, ki jih konkurenca ne obvladuje in se jih loteva.

Odvisno od zahteve naročnika zanj najdejo rešitev in jo tudi izdelajo, lahko le enostavno napravo v vrednosti nekaj 1000 evrov ali popolnoma robotizirano celico v vrednosti pol milijona evrov in več. Čeprav praviloma izvedbo peskanja, čiščenja ali utrjevanja površin prepustijo kupcu, pogosto to delo prevzame tudi »sestrsko« podjetje BlastTehnik d.o.o., podjetje sina Jerneja Črtaliča, ki je specializirano za izvedbo teh storitev. S tem zagotavljajo obdelavo brez napak in 100% zadovoljstvo strank, poleg tega pa se na teh primerih veliko naučijo.

Veliko se dodatno usposabljajo. Za tehnologijo utrjevanja površin, tako imenovano »shot peening«, tehnologijo površinske obdelave, ki je posebej zahtevana v letalski industriji, imajo od 57 usposobljenih in licenciranih strokovnjakov na svetu, v FerroČrtalič d.o.o.-ju kar dva z najvišjo stopnjo, trije dodatni pa so se pravkar že vrnili iz usposabljanja v tujini. Velik potencial imajo še na področju prodaje znanja, čeprav se predvsem usmerjajo v prodajo rešitev z visoko dodano vrednostjo.

Pri vrednotah podjetja Bojan Črtalič izpostavi predvsem osebno odgovornost vsakega posameznika za učinke in rezultate svojega dela, skrb za stranko in profesionalizem v odnosu do dela. Kot zanimivost pove, da je pred 18 leti k njemu prišla hčerka Mojca in mu rekla, da bi rada »malo delala« v podjetju. Odgovoril ji je, da pri njih ne delajo malo in da če se želi zaposliti, naj bo pripravljena na 100-odstotno angažiranost. Direktor to še danes to pričakuje od vsakega zaposlenega.

Bojan Črtalič počasi predaja upravljanje podjetja, ker je prepričan, da je preudaren prenos vodenja podjetja na mlajšo generacijo nujen. Tako vodilne naloge že opravlja hči Mojca Črtalič Andolšek, ki je tudi solastnica podjetja, druga hči Anja pa se je odlično našla v prodajnem oddelku. Dve leti nazaj so pokrili tudi vse bančne kredite, trenutno pa že gradijo novo sodobno proizvodno halo za sestavljanje najzahtevnejših in do 8 metrov visokih strojev, zaposlujejo visokokvalificiran proizvodni kader in specialiste iz prodajnega in projektnega vodenja.

Članek in fotografija povzeta po tej spletni strani.

ar©tur 2021