IRT 3000

vsebina

Tehnična usposabljanja in »mikrodokazila«

17.12.2024

Viličarja v podjetju ni mogoče voziti brez ustreznega izpita, prav tako ne rokovati z najrazličnejšimi stroji. Ta in podobna specifična znanja lahko zaposleni pridobijo tudi s kratkotrajnim učenjem in izobraževanjem. Veliko izobraževanj je na Fakulteti za strojništvo Univerze v Mariboru za podjetja celo brezplačnih – do septembra 2025!

Kaj mikrodokazila sploh so? Mikrodokazilo pomeni zapis učnih izidov, ki jih je posameznik dosegel z učenjem manjšega obsega. Učne izkušnje, na podlagi katerih se pridobijo mikrodokazila, so namenjene temu, da opremijo posameznika s specifičnim znanjem, spretnostmi in kompetencami, ki naslavljajo družbene, osebne, kulturne potrebe oziroma potrebe trga dela. Mikrodokazila so last posameznikov, ki jih lahko delijo z drugimi in prenašajo naprej. Lahko so samostojna ali se združujejo v večja. Podprta so s sistemi za zagotavljanje kakovosti in sledijo dogovorjenim standardom v posameznih panogah, trenutno pa so najbolj razširjena prav v industriji oziroma proizvodnih podjetjih. 

Fraktografska analiza

Foto: Fraktografska analiza

Učinkovit trend: modularno izobraževanje 

Cilj projekta mikrodokazil je oblikovanje modularnega sistema izobraževanj, ki omogoča hiter odziv na specifične potrebe podjetij ter prinaša prilagodljive učne poti za posameznike, ki želijo nadgraditi svoje znanje. Mikrodokazila bodo v praksi delovala kot formalna potrdila, s katerimi bodo udeleženci lahko dokazovali pridobljene kompetence, hkrati pa bodo omogočala njihovo povezovanje v večja, mednarodno priznana dokazila. Ta inovativni pristop spodbuja vseživljenjsko učenje in omogoča zaposlenim hitro prilagoditev vedno novim potrebam trga dela.

Izjemno pomembno je dejstvo, da novi predlog Zakona o visokem šolstvu, ki je tik pred sprejetjem, prvič obravnava tudi krajša izobraževanja in usposabljanja za pridobitev mikrodokazila. To pomeni, da bodo mikrodokazila kmalu imela zakonsko podlago in bodo formalna javna listina, pri čemer bodo prinašala določen obseg kreditnih točk. »Krajša izobraževanja in usposabljanja za pridobitev mikrodokazil ne pomenijo izvajanja študijskih programov. Oseba, ki je uspešno opravila krajše izobraževanje, lahko pridobljeno znanje in javno listino uveljavlja tudi v okviru morebitnega visokošolskega izobraževanja preko sistema priznavanja formalnih in neformalnih znanj, pridobljenih pred vpisom na študijski program,« je pojasnila Eneja Kovačič, predstojnica Centra za vseživljenjsko učenje na Fakulteti za strojništvo Univerze v Mariboru. 

Metalografska priprava in analiza

Foto: Metalografska priprava in analiza

Ne gre za slovensko posebnost 

Pobuda za razvoj sistema mikrodokazil je torej nastala na državni ravni in se je prenesla na raven visokošolskih zavodov, preko Univerze v Mariboru tudi na Fakulteto za strojništvo, kjer so začeli analizo potreb na trgu dela in proučili primere dobrih praks iz mednarodnega okolja. Pridobili so odziv podjetij glede tega, kakšna znanja želijo oziroma potrebujejo. Sočasno so pozvali pedagoške in raziskovalne sodelavce na fakulteti, da so pripravili nabor potencialnih učnih enot za sistem mikrodokazil.  

»Razvoj sistema mikrodokazil je na Fakulteti za strojništvo rezultat tesnega sodelovanja s strateškimi partnerji in v skladu z evropskimi smernicami,« nam je pojasnil red. prof. dr. Iztok Palčič, prodekan za sodelovanje z okoljem in kakovost na FS UM, in nadaljeval: »Mikrodokazila, ki jih razvijamo, niso omejena zgolj na slovenski prostor, ampak so usklajena s strategijami Evropske komisije in z najnovejšimi standardi na področju vseživljenjskega učenja. Na evropski ravni je v teku proces uvajanja teh dokazil v širše izobraževalne in zaposlitvene sisteme. Cilj je, da mikrodokazila postanejo mednarodno priznana in prenosljiva, s čimer bomo zagotovili večjo fleksibilnost in prilagodljivosti izobraževalnega sistema v EU. Želja Fakultete za strojništvo Univerze v Mariboru je, da tudi mi doprinesemo k uvajanju inovativnih učnih poti, ki se odzivajo na dinamične spremembe na zaposlitvenem trgu.« 

Vzpostavitev laboratorija za interno umerjanje

Foto: Vzpostavitev laboratorija za interno umerjanje

Robotika za učitelje tehnike

Foto: Robotika za učitelje tehnike

Zelo uspešni pilotni projekti

Pilotni projekti so potrdili, da podjetja zelo cenijo prilagodljivost in uporabnost kratkih usposabljanj, ki so ciljno usmerjena na specifične izzive, s katerimi se soočajo. Testiranja so pokazala, da so mikrodokazila posebej koristna za premostitev vrzeli med tradicionalnim izobraževalnim sistemom in takojšnjimi potrebami trga. Udeleženci, ki so sodelovali v pilotnih usposabljanjih, so pokazali večjo motivacijo in pripravljenost na nadaljnje učenje, kar potrjuje, da ta oblika izobraževanja učinkovito naslavlja tako individualne kot organizacijske cilje. 

Odlična novica za podjetja, ki bi rada dvignila kompetence zaposlenih, je ta, da so v okviru pilotnega projekta vsa trenutno razpisana izobraževanja brezplačna – ta »ugodnost« pa velja kar do 30. septembra 2025! »Ta pobuda je del naše širše strategije, s katero želimo podjetjem omogočiti dostop do najnovejših znanj brez dodatnih finančnih obremenitev,« je bil kratek in jedrnat Palčič.

OpenFOAM

Foto: OpenFOAM 

Usposabljanja, prilagojena potrebam domače industrije 

Portfelj kratkoročnih izobraževanj omenjene fakultete vključuje kratkoročna usposabljanja, prilagojena potrebam industrije, ter poglobljena strokovna izobraževanja na enajstih področjih: Materiali, Tekstil, Procesi in zeleni prehod; Hidravlika in pnevmatika, Vzdrževanje, Pametna tovarna, Napredne izdelovalne tehnologije, Numerično modeliranje in računalniške simulacije, Ergonomija ter snovanje in oblikovanje izdelkov, Zagotavljanje kakovosti, Organizacijska znanja, Procesna tehnika.  

Ponudba izobraževanj in usposabljanj se prilagaja povpraševanju. Trenutno je največje povpraševanje s strani podjetij po vsebinah, ki se navezujejo na digitalno preobrazbo in zeleni prehod. Podjetja iščejo načine, kako v svoje delovanje vnesti inovativne prakse, ki bodo zmanjšale njihov ogljični odtis, hkrati pa povečale učinkovitost proizvodnih procesov. Prednjačijo tudi vsebine, povezane z napredno analizo podatkov, uporabo digitalnih dvojčkov ter tehnikami za simulacijo procesov v realnem času. »Prav zaradi potrebe po hitrem prilagajanju spremembam je naša ponudba strukturirana tako, da lahko podjetjem omogočimo dostop do aktualnih znanj na enostaven in časovno učinkovit način,« je dodala Tadeja Helbl Vela, strokovna sodelavka Centra za vseživljenjsko učenje FS UM. 

Posebej obiskana in vedno znova takoj zapolnjena so izobraževanja s področja materialov, kjer je pravi hit Metalografska priprava in analiza. »Prav tako beležimo izjemen interes za vsa izobraževanja s področja numeričnega modeliranja in računalniških simulacij. Med njimi izstopa pilotno izobraževanje OpenFOAM, kjer smo morali zaradi velikega povpraševanja že pri drugi izvedbi povečati število mest, trenutno pa je povpraševanje tako veliko, da imamo čakalno vrsto, ki je že skoraj zapolnjena do te mere, da bi brez težav lahko razpisali še dodatno, tretjo izvedbo,« je pojasnila sogovornica. To kaže na visoko zanimanje in potrebo po tovrstnih specifičnih znanjih znotraj industrije, kar potrjuje pomembnost izobraževalne ponudbe preko sistema mikrodokazil. 

Uvod v računalniške simulacije trdnin

Foto: Uvod v računalniške simulacije trdnin

Število izobraževanj se bo povečevalo, vključiti želijo tudi učitelje 

Fakulteta za strojništvo UM ima tudi že pripravljene načrte glede prihodnjih izobraževanj na področju mikrodokazil, in sicer bodo podjetjem ponudili usposabljanja na področjih digitalizacije proizvodnih procesov in avtomatizacije, naprednih metod optimizacije in modeliranja proizvodnih sistemov, industrijske robotike in pametnih tovarn. Prav tako načrtujejo razvoj dodatnih usposabljanj za vodilne kadre s poudarkom na trajnostnem vodenju in upravljanju sprememb, izobraževanja s področja planiranja in upravljanja projektov ter tematsko usposabljanje, poimenovano zeleni prehod, ki bo obsegalo teme, kot so analize vpliva, krožno gospodarstvo in ekodizajn.  

»Poseben poudarek pa bomo namenili tudi povečanju izobraževalnih vsebin za osnovnošolske in srednješolske učitelje tehničnih predmetov. Naše izobraževanje Robotika za učitelje tehnike je namreč preseglo vsa pričakovanja, saj smo v maju 2024 izvedli kar dva termina, ki sta bila v zelo kratkem času popolnoma zapolnjena. Učitelji so se udeležili izobraževanja iz vseh koncev Slovenije, kar priča o velikem interesu in potrebi po tovrstnih vsebinah. Na koncu so izrazili željo po še več podobnih izobraževanjih, kar potrjuje, da je to področje izjemno pomembno za nadaljnji razvoj tehniških znanj pri mladih,« je pojasnila Tadeja Helbl Vela. 

Vzpostavitev Centra za vseživljenjsko učenje (CVU) FS UM ima ključno vlogo pri nadgradnji sistema ciljno usmerjenih izobraževanj in usposabljanj, s sodelovanjem z različnimi deležniki v Sloveniji pa bo pripomoglo k hitrejši in učinkovitejši implementaciji trajnostnih in digitalnih vsebin. »Trenutno intenzivno pripravljamo novo spletno stran cvu.fs.um.si, ki bo osrednje stičišče za vse informacije. Na tej novi platformi bomo objavili vse programe, ki jih ponujamo za podjetja, šole, posameznike in študente, kar bo omogočalo hiter in enostaven dostop do najnovejših znanj ter tečajev, potrebnih za uspešno nadgrajevanje kompetenc in strokovnega razvoja,« je zaključila Eneja Kovačič.

ar©tur 2021